Funkcja BD.SUMA i BD.ŚREDNIA

Gdy chcesz przeanalizować dane w rozbudowanej bazie, nie trać czasu na grupowanie rekordów i późniejsze stosowanie formuł obliczeniowych. Możesz śmiało skorzystać z funkcji bazodanowych, które znacznie przyspieszą i ułatwią wykonanie tego typu zadania. Przyjmijmy, że twoja tabela zawiera dane z zakresu A1:I16171 i przedstawia dane finansowe klientów jednego z banków, co odzwierciedla poniższy rysunek.

 

Załóżmy, że otrzymałeś zadanie aby ustalić sumę oraz średnią stanu kont dla kobiet. Zadanie na pozór wydaje się złożone. Ale tylko na pozór.

W tym celu:

  • wstaw trzy puste wiersze powyżej listy z danymi;

Umieszczanie kryteriów funkcji powyżej tabeli danych jest bardzo dobrą praktyką głównie ze względu na czytelność projektu. Zakres kryteriów nie powinien być umieszczany pod listą danych, aby nie ograniczać możliwości dopisywania nowych rekordów, jak również dlatego że wówczas nasz raport bardzo traci na przejrzystości. Ze względu na trudny dostęp nie polecam umieszczać również po prawej stronie wielokolumnowej tabeli źródłowej. O wiele lepszym rozwiązaniem jest umiejscowienie zupełnie w nowych arkuszu z zastosowaniem nazw.

  • skopiuj wiersz nagłówkowy i wklej go do pierwszego wiersza;
  • ze względu, że nasza baza jest bardzo obszerna proponuję wykorzystać menedżera nazw i nadać zestawieniu jakąś nazwę np. "dane" aby łatwiej było wprowadzać argumenty funkcji.
  • następnie wprowadź kryteria wyszukiwania, czyli "Płeć" w naszym przypadku ="Kobieta".
  • do komórki A3 wpisz następującą formułę: =BD.SUMA(dane;9;$A$1:$I$2) i gotowe.
 
Chcąc obliczyć sumę stanu kont dla mężczyzn, należy w komórce C2 wpisać formułę ="Mężczyzna". Można także wpisać bezpośrednio do komórki słowo Mężczyzna bez cudzysłowów. W tym przykładzie formuła również zwróci prawidłowy wynik. Jednak bezpieczniej jest podawać kryterium tekstowe w postaci formuły (w cudzysłowie), ponieważ wówczas Excel wyszukuje i oblicza wynik dla konkretnego kryterium a nie traktuje jako ciąg tekstu rozpoczynający się od wpisanej frazy.
 
Aby policzyć średnią wystarczy skopiować naszą formułę do komórki obok, a następnie w skopiowanej formule zmienić słowo SUMA na ŚREDNIA i mamy wszystkie obliczenia wykonane. 
 
Oczywiście będąc szefem i mając estetyczne podejście do raportów końcowych chciałbym osobiście otrzymać zestawienie ostateczne w bardziej przejrzystej i czytelnej postaci np.