Usuwanie duplikatów za pomocą tabeli przestawnej

Wyobraźmy sobie sytuację, że otrzymaliśmy zestawienie sprzedaży, które obejmuje kilkaset pozycji jednego z naszych kontrahentów. Raport obejmuje wartości wysyłek do poszczególnych odbiorców zlokalizowanych na terenie całego kraju, a zatem nazwy miejscowości się powtarzają. Naszym zadaniem jest uzyskanie listy unikatowych miejscowości do których była realizowana sprzedaż.

Pozbycie się z listy powtórzonych wpisów to jedno z zadań, które należy dość często wykonywać zanim przystąpi się do przeprowadzenia analizy. Zwykle do tego celu wykorzystuje się Filtr zaawansowany z zaznaczoną opcją Tylko unikatowe rekordy.

Jest też inne rozwiązanie, które dla części użytkowników Excela okaże się wygodniejsze. Można do tego celu zastosować tabelę przestawną. Rozwiązanie zaprezentuję na przykładzie z rysunku.

  • zaznacz komórkę w obrębie listy, uaktywnij kartę Wstawianie i w grupie poleceń Tabele kliknij Tabela przestawna;
  • w wyświetlonym oknie upewnij się, czy Excel poprawnie rozpoznał zakres danych źródłowych i czy jest aktywna opcja Nowy arkusz a następnie kliknij OK.

 

W arkuszu pojawi się wówczas szablon tabeli przestawnej z pustymi oknami do upuszczenia określonym pól z naszego zestawienia. Metodą "przeciągnij i upuść" umieść pole Miasto w obszarze nazwanym Upuść pola wierszy tutaj. Od razu zauważysz, że Excel automatycznie wyczyści spis z duplikatów.